آشنایی با پلنگ گیلان

******
استان گیلان درگذشته دارای گونه های ارزشمند جانواری بوده است که امروز دیگر نسلشان از بین رفته اما با اینحال این خطه همچنان ظرفیت پرورش انواع گونه های جانوری را دارد و اغلب خانواده حیات وحش را در خود جای داده است.
استان گیلان با ظرفیتی بی نظیر در حوزه طبیعت گردی و صنعت جهانگردی دارای مناطق زیست محیطی زیادی است که هر کدام می توانند به عنوان فرصتی بی بدیل در این حوزه مورد توجه قرار گیرند.
پلنگ یکی از حیوانات جنگلهای گیلان است که در معرض انقراض می باشد
پلنگ حیوانی که م...عمولا در راههای صعب العبور جنگلهای گیلان زندگی می کند، گاهی قلمرو هر پلنگ می تواند به ۱۲ تا ۱۵ کیلومتر مربع برسد و این وسعت به میزان غذای موجود در منطقه مورد تغدیه حیوان بستگی دارد.
پلنگ با قدرت بی نظیر خود می تواند گاه شکاری با سه برابر وزن خود را مورد حمله و تغذیه قرار دهد.به هر حال روند شکار بی رویه، تخریب جنگلها و گسست زنجیره حیات جانوری گیلان از معضلات جدی استان است، با ادامه این روند در آینده نزدیک نسل پلنگ این جانور نجیب، زیبا و منحصر به فرد جنگلها و کوهستانی شمال ایران را به سرنوشت شیر بیشه زارهای ایران، ببر خزری و غیره تبدیل خواهد کرد
طول پلنگ بالغ حدود یک متر و ۶۰ سانتی متر و وزن آن افزون بر ۱۰۰ کیلوگرم می باشد.ن دراز و باریک و دستها و پاها قوی و به اندازه متوسط و پنجه‌ها ناخن بزرگ که بطور واضح از دو طرف فشرده شده است. گوشها کوتاه و مدور و بدون موهای بلند انتهایی است. دم دراز و طول آن معمولا از نصف طول بدن بیشتر و ظریف و باریک است. رنگ بدن خالدار و در رنگ سفید زمینه آثاری از زردی یا زرد قرمز یا زرد خاکستری وجود دارد و طبیعتا گوشت خوار هستنددسته خالهای گل مانند در همه جا در روی بدن و دم و دستها و یا پرکنده شده است. در عقب و وسط پشت بدن بعضی خالها دنبال هم قرار گرفته و به صورت نوار نمایان می‌شوند. جمجمه خیلی بزرگ و دراز و نسبتا باریک است. ناحیه پیشانی تقریبا مسطح است و در وسط آن فرو رفتگی طولی وجود دارد. پهنای جمجمه در بالای دندانهای نیش خیلی بیشتر از پهنا در عقب زایده‌های پس حدقه‌ای است. استخوانهای بینی دراز و نسبتا باریک است. انتهای عقبی استخوانهای بینی به لبه عقبی استخوان فکی می‌رسند یا بیشتر از آن امتداد می‌یابند. دندانهای نیش خیلی بزرگ و اولین پیش آسیای بالا همیشه وجود دارد.از صخره‌ها و درخت به خوبی بالا رفته و ممکن است لاشه شکار خود را در بالای درخت نگهداری کنند. فصل جفت‌گیری آنها در اواخر زمستان و اوایل بهار است. دوران آبستنی در حدود ۳ ماه طول می‌کشد. تعداد بچه ها ۲ ، ۳ و یا گاهی به ۵ عدد نیز می‌رسد. بچه‌ها در لانه که معمولا در شکاف صخره‌ها و داخل غارها است و اغلب از گیاهان و برگ خشک پوشانیده شده است،‌ نگهداری می‌شوند. بچه ها بعد از ۱۰ روز چشم باز می‌کنند و در سن بلوغ به غیر از دوران جفتگیری بطور انفرادی دیده می‌شوند.
در حال حاضر پلنگ بیشتر در جنگل های اطراف سیاهکل دیده میشود، اما در گذشته در مناطق مختلف بسیار بود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 10 آبان 1394برچسب:, | 11:10 | نویسنده : مهدیزاده |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اریک صدا